COMMUNICATE THE LANDSCAPE - LANDSCAPE READING AND EXPLORATION (SCAPE.COM)
Communicate the Landscape - Landscape Reading and Exploration (Scape.com) belongs to Research Line 1 — Media, Culture and Technology.
Synopsis: Scape.com is a research project that aims to develop innovative forms of mediation between partner organizations and their audiences through critical reflection on how to communicate the landscape to non-specialized audiences.
The research team consisting of teachers and students from ESCS and ESELx of the Polytechnic of Lisbon proposes to develop a set of activities through the editing of monosheets and video tutorials, thus contributing to landscape citizenship that will allow partners to provide a careful and participatory reading and exploration of landscapes.
Fund: Polytechnic of Lisbon (IPL)
Coordinator: Prof. PHD Maria João Centeno (mcenteno@escs.ipl.pt)
Project Status: Concluded
Partners:
Agrupamento de Escolas Lima de Freitas
Agrupamento de Escolas N.º 1 de Abrantes
Associação Porta 33
Câmara Municipal do Porto Santo
Casa da Avenida (Setúbal)
Coletivo West Coast/Projeto Guarda Rios
Osso – Associação Cultural
Projeto De Boca em Boca
Results:
• Communications:
Centeno, M. J. (2021, 23 de setembro). Apresentação do projeto SCAPE.COM: Comunicar a Paisagem (IDI&CA 2020). [Comunicação oral]. Conferência Comunicar a Paisagem, Lisboa, Escola Superior de Comunicação Social do Instituto Politécnico de Lisboa http://hdl.handle.net/10400.21/13806.
Centeno, M. J. (2020, outubro). O Museu da Paisagem e a proposta de um Kit Pedagógico de Leitura e Exploração de Paisagens. Comunicação apresentada na Conferência Internacional Educação Patrimonial em Ação: Tecendo relações entre museus, escolas e territórios, Porto, CITCEM da Faculdade de Letras da Universidade do Porto, 22 de outubro.
• Publications:
Centeno, M. J. (2022). O Museu da Paisagem e a proposta de um Kit Pedagógico de Leitura e Exploração de Paisagens. In A. Semedo & H. Pinto (eds.), Educação Patrimonial em Ação: Tecendo relações entre museus, escolas e territórios (pp. 33-56). Caleidoscópio, https://doi.org/10.30618/978-989-658-785-7. https://repositorio.ipl.pt/handle/10400.21/17097